Paula Veciana: “L’emprenedoria social té un paper important en el canvi”

Redacció CatconsumEntrevistesFeu un comentari

paula veciana-l'emprenedoria social-catconsum

Paula Veciana Botet s’expressa amb tota seguretat. És una experta en l’emprenedoria social i està convençuda del seu paper en el canvi de la societat i el medi ambient.

És una dona economista que treballa per la transformació social al Social Business City Barcelona i en Tàndem Social. També és professora del Departament d’Economia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona. Membre de l’Observatori del Sistema Universitari.

Amb ella vam voler parlar sobre l’emprenedoria social i no social. També, per deixar clares les diferències entre aquests dos tipus de iniciatives per als que decideixin crear una empresa.

Paula Veciana també fa referència cap a l’economia social, ja que és la guia que utilitzen ella i els seus companys quan treballen en un nou projecte.

-Quina diferència hi ha entre l’emprenedoria social i el no social?

-Hi ha bastants definicions del que seria l’economia social i l’entenem com el defineix Muhamad Yunus, premi Nobel de la Pau 2006, que defineix set principis, però que bàsicament es pot resumir en tres idees:

  1. Existència d’una empresa que ven un producte o servei.
  2. L’empresa és només el mitjà per transformar la societat i generar un impacte social com a únic objectiu.
  3. Els beneficis s’han de reinvertir, no poden repartir dividends.

Per deixar clar el tercer punt, Veciana explica que els beneficis es reinvertiran després de cobrir les despeses i això inclou al pagament de les nòmines dels empleats.

“A les empreses socials si es cobra un salari com en totes les altres empreses”, deixa clar.

En relació als salaris hi ha un criteri que s’intenta tenir en compte dins d’aquest tipus d’empreses, es tracta de l’escala salarial: proporció entre el salari més alt i el més baix.

“Si en una multinacional l’escala pot ser d’1 a 400 vegades més, en l’economia social això no passa”, assegura.

En un informe realitzat per la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, es revela que l’escala mitjana entre els salaris en empreses socials és 1-2,1, el que vol dir que es mira més per la igualtat.

D’altra banda, Veciana afegeix que “a Catalunya, la definició d’empresa social, està vinculada al moviment de l’economia social i cooperativista, a la democràcia interna de l’empresa i a com es prenen les decisions”.

Dins d’aquest àmbit de l’emprenedoria hi ha diferents matisos i poden ser entesos de moltes maneres, l’emprenedoria no social té un únic objectiu: guanyar diners.

-Quins obstacles més comuns tenen els emprenedors?

-El primer obstacle està en la fase de creació, pel fet que no hi ha prou instruments d’inversió, especialment de capital risc. S’ha fet una aposta molt gran des de les administracions públiques per l’economia social, però falta des del capital risc privat.

En totes les fases cal trobar l’equilibri entre l’impacte social i mediambiental i la sostenibilitat econòmica i això DE VEGADES ÉS DIFÍCIL, ressalta. És un repte en tota la vida de l’empresa social.

-Tenir la paraula “social” significa un fre per als que volen fer negoci?

-És una qüestió de motivació i cada vegada més gent s’adona que l’economia tal com existeix no és sostenible, ni mediambientalment ni socialment.

No podem seguir consumint i produint de la manera en què ho hem estat fent, així que cal fer empresa d’una altra manera i no és un fre sinó al revés, avui dia les empreses convencionals comencen a preocupar-se.

-Sense emprenedoria social no hi ha canvi social?

-El emprenedoria social té un paper molt important. És autosostenible econòmicament, llavors la mateixa empresa no depèn de subvencions, sinó que genera els seus recursos.

-Què ha de tenir clar un emprenedor abans de decidir si vol fer emprenedoria o emprenedoria social?

-El primer que ha de tenir clar és quin és el seu propòsit i el propòsit de l’empresa i, si és fer una transformació en la societat, ha de conèixer bé aquesta realitat i pensar com ha de canviar aquesta realitat, diagnosticar les necessitats socials.

A més, han de tenir ben clar, per què, a través de la meva empresa, vaig a millorar aquesta situació i com es produirà aquest canvi social.

Com a exemple d’entitat que valida l’emprenedoria social a Catalunya trobem la Xarxa d’Economia Solidària (XES)

En aquest sentit, CatConsum ha tancat recentment un acord amb Opcions, entitat que fomenta la informació i el criteri per a un consum responsable a Catalunya.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *